fredag 17 april 2009

Arkivbilder ute på Flickr

Flickr:s nya The Commons arkiv.


I veckan hade SvD:s kulturdel en Kommentar i vänsterspalten, med rubriken "Digitalt kulturarv". I den diskuterar Pelle Snickars, docent och forskningschef på KB (Kungliga Biblioteket) tillgänglighet och spridning av material. De flesta institutioner; museér, bibliotek, arkiv av allehanda slag tillhandahåller massor av material idag. Problemet är, har varit, att rätt få hittar till dessa resurser.
Nu lägger flera ut på "allmänna" platser och det visar sig att sökträffarna blir gastronomiska!
USA:s Library of Congress har lagt ut ALLT bildmaterial från 1910-1940 på Flickr. Fritt att använda som du vill. Allt är taggat och får taggas och kommenteras av den som är inne och tittar på bilderna. Jag har sett suffragetterna från förra seklets första decennier, Abraham Lincoln med kommentarer kring hans mustach och stora händer(!), kvinnorna i vapenfabrikerna under andra världskriget, Marie Curie med medhjälpare.
Skithäftigt tycker jag!

Svenska Riksantikvarieämbetet har också de lagt sekelskiftesbilder (förra förstås!) på Flickr. Det är Carl Curmans (1833-1913) fotografier.
Ni måste bara kolla! !

Se flöjtspelaren från 1880-talet!
Man är redan uppe i över 80.000 träffar på bilderna!

Och varför gör man detta? Jo, för att möta användarna av webben idag, möta dem där de finns. " Fiska där fiskarna finns".

Bilder -gillar jag.
Historia -gillar jag.
Hitta sätt att engagera elever -gillar jag.
Få våra unga att förstå -gillar jag.
Lättillgänglighet -gillar jag!

Det är helt underbart fritt fram! Hundratio år sedan, Danvikstull.
Visst är det underbara bilder!

Inga kommentarer: