lördag 11 september 2010

Snabb kreativ lösning


Har skrivit tidigare om ungdomars naturliga lätthet på nätet. Har tagit sonen som exempel ibland ((han är född -94). Ännu en gång har de ungas bekanskap med vad som finns att tillgå visat på kreativa lösningar.
Idag ville han klippa sig men ingen av oss mindes vad salongen heter där han brukar klippa sig och klockan var över tre en lördag så han behövde kolla upp om de hade öppet.
Jag söker lite planlöst på frisörsalongen i området och får massor av träffar. Försöker febrilt att minnas namnet på salongen och vet inte i vilken ände jag ska börja bland alla Klipp och sax och fantasifulla namn som frisörsalongen döper sig till.
Så hur gör sonen, parallellt med mig?
Jo, han går in på Eniro. Kollar adressen till ICA-butiken som är granne och tar sedan fram gatuvyn. Hittar direkt salongens skyltfönster med namn och dessutom telefonnummer på fönsterutan. Ett förfarande jag inte kommit fram till med mina gamla inarbetade sökvägar. Jag som mycket väl vet att både Eniro, Hitta och Google har gauvyer kopplade inte att med gatuvy betyder att man också kan se byggnader längs gatan och sålunda kan finna namn på butiker.

Lättheten som våra unga idag har i förhållande till vad som finns på nätet borde vi kunna utnyttja mycket bättre, borde vi inte?

Inga kommentarer: