lördag 23 maj 2009

Wikis i skolportalen


Under Framtidens lärande-konferensen 19-20 maj i Nacka strand visade Nacka vad vi gör på Nackas idétorg där vi samlade 24 miniseminarier kring olika teman.

Jag "modererade" Skolportaln tillsammans med Lena Byström. Ett av inslagen handlade om wikis i Fisksätra skola. Gunilla och Tavga visade wikis i år 4 respektive år 6 och hur de på olika sätt funnit användningar för eleverna som gagnar sitt syfte; nämligen att att öka lärandet, kollaborationen och engagemanget för skolan.

Djupt imponerad blev jag, för här här handlar det om skickliga pedagoger som med sin kunskap hittar nya och bra sätt att arbeta med elever. De har jobbat i wikis sedan sportlovet och ser redan många fördelar, och på så många plan. De är bara i början av sin digitala resa.

Gunilla fick frågan om det verkligen går att vara kreativ i en stängd portal. På det svarade hon att hon inte kan se det som annat än kreativt när eleverna går in på hemifrån och hittar på saker som de sedan kan prata om. Hon nämner kontakten lärare-elev och den stora vikten för barn som nyligen anlänt till Sverige att få känna tillhörighet och att bli nära.

Gunilla skrev till mig, apropå en elev som personligt skojat med henne med bakvänd text: "Utan de där wiki-sidorna hade hon nog inte vågat börjat skoja med mig på det här sättet! Du vet det där med kreativitet och skolportalen."

Jag beundrar lärare som med engagemang och humor i kombination med riktigt goda pedagogiska insikter hittar allt detta nya och GÖR! Finner verktygen och utvecklar, för sina elever.

För Sverige i tiden, höll jag på att säga :) och tänker att kungens valspråk inte alls är dumt!

Inga kommentarer: