fredag 3 oktober 2008

Kunskap

Har i kväll sett ett halvt program om och med spionthrillerförfattaren John le Carré. Fantastiskt intressant person. I slutminuterna pratade han om kunskap, och den ofantliga kunskapsmängd som finns tillgänglig idag. Det är inte kunskapen som kommer att göra oss klokare sa han.
I min tanke hoppar jag genast till skolans värld och våra unga idag. Bedrar vi dem genom att förespegla dem att det finns kunskap? Att ha fokus på kunskap och behandla den som en "sak".
Ska vi verkligen tvinga unga att "värdera, analysera och jämföra"? Borde vi kanske vrida fokus? Måste alla unga idag förhålla sig till all kunskap som serveras? Vill vi ha: Värderande, analyserande, jämförande männislor som i varje möte och vid varje kunskapsmöte ska sätta i gång processer? Vad blir det av klokskapet då?

1 kommentar:

Sandra Wissting sa...

Du är klok du, kollegan. :-)