måndag 10 mars 2008

Tänka och känna

Kom av mig med skrivandet, influensa och sängläge hela sportlovet, fortfarande ej helt kurant. Intressant det där med sjukdom, så snart jag accepterat att detta skulle ta sin tid upptäckte jag att det var skönt att lugnt låta dagarna och tankarna flyta på, lätt indränkt i febernedsättande medel. Fri tid till fritt tänkande om allt från jobbet idag till mitt livs små och stora händelser.
Det som nu fick mig till bloggen var Kobra och ett reportage om Ang Lee. Han talade om Ingmar Bergman som en av de första inspiratörerna och provokatörerna. Hur kunde han skildra kristendomens brutaliteter (Jungfrudansen) på ett så vackert sätt?
Att provocera för att få människor att tänka och känna. Ang Lee vill inte bara "berätta en historia", han vill sätta igång något hos människor. Och det handlar inte alls om att göra människor irriterade, för med irritation -Vad blir då verkan? tolkade jag hans undermening.
Ordet provocera har alltid känts provocerande och negativt för mig. Ang Lee gav ordet en annan positiv innebörd och ny dimension. Att provocera, få unga (alla) idag att tänka är livsnödvändigt för att känna att man lever. Äkta provokation ska hamna djupt inne i människan, beröra hjärtat och leda till personlig utveckling med eget tagna beslut och ställningstaganden.
Orden satte sig hos mig och jag önskar att våra uppväxande barn ska känna och leva äkta. Bli provocerade. Tänka. Känna. Inte bli irriterade.

Inga kommentarer: