Ja, vad gör vi idag med möjligheterna?
Resultaten är synliga på nätet, världen över -i allaformer.
Vi gör grejer ihop; vill vara med, vill sprida, vill vara delaktiga.
Här några exempel:
torsdag 22 oktober 2009
tisdag 29 september 2009
Nytt ord - ny vinkel på lärande

e-smart utbildningen närmar sig och då blir jag extra alert på nätet. Vill fånga andra människors tankar kring IT och lärande världen över, nåja från de som behärskar engelska är förvisso begränsningen...
Hittade ett nytt ord i en film: Serendipity. Det betyder enligt Google translate:
"FÖRMÅGA ATT AV EN LYCKLIG SLUMP GÖRA EN UPPTÄCKT".
Blev glad, för är det inte det som det handlar om; att bli lycklig just för att slumpen lärde mig något. Nätet erbjuder det och kan erbjuda våra unga det, att man faktiskt genom slumpen kan ramla över saker som är intressanta och lär oss nytt. Vi hittar nätverk och får möjlighet att fördjupa oss, lära mer av varandra.
måndag 7 september 2009
Skolportals -vara eller icke vara

Att samla allt i en sluten yta som Skolportalen är diskutabelt. Nacka tog beslutet att skapa en skolportal och efter det har mycket gratisnytt dykt upp.
Varför tycker vi ändå att Skolportalen har sina stora fördelar?
Jo, vi gillar "Allt under ett tak" och vi tror att vi får med oss avsevärt många fler på tåget. Vi tror också att skolledning får lättare att trycka på digitala resurser och att IT kan införas under tryggare förhållanden. Safe and sound för den som vill. Alla andra möjligheter för de som vill mer står fortfarande öppna.
Att hitta fördelar med en skolportal var inte så svårt heller...
måndag 31 augusti 2009
Ett uppvaknande -förstå!

Läste artikeln som Elza Dunkels skrivit i Computer Sweden. Har citerat henne förr med bland annat "”Det är ett stort lärande som sker och det är skolans utmaning att använda deras kunskaper/det de gör i undervisningen.” Ur avhandlingen ”Bridging the distance: Children´s strategies on the internet.2007 pratar vi om.
Elza tar alltid det där extra steget ner, gräver och SER.
Elza tar alltid det där extra steget ner, gräver och SER.
Här satte hon fingret på ett av djupen som ligger emellan oss vuxna och unga idag. Välfomulerat och starkt upplever jag innehållet. Starkt för att vi är alltför döva att lyssna och förstå. Oflexibla, stelbenta, ego.
Läs krönikan i SvD Ilskan mot bloggtjejer är så hatisk, mer om oförstående vuxna.
tisdag 18 augusti 2009
Kul att vara tillbaka!

Så fort det går att komma in i gamla gängorna, Skolportalen, läsa bloggar på Google Reader, kolla Twitterflödet. Så underbart att känna att detta har jag lust med!
Nu väntar två dagar med vår egen planering. Resurserna kan synas stora men när vi börjar fördela våra hel- och halvtjänster är det knappt. Vi vill ju allt!
Har hunnit vara i kontakt med/träffa flera skolor. Vi behövs i arbetet med att digitalisera och göra skolan "I tiden". Idag har jag och kollegan L jag haft workshop på en av de större F-9 skolorna i kommunen.
De var super! Sååå många såg wikis, bloggar och Sharepoints möjligheter med bl a behörigheter och möjlighet att använda vår portal till individualisering OCH att dela med sig.
Jag blir så lycklig då, när verktygen presenteras och pedagogen ser möjligheterna. Kanske vi är "I tiden" nu!
Jag blir så lycklig då, när verktygen presenteras och pedagogen ser möjligheterna. Kanske vi är "I tiden" nu!
PS. Min far har målat denna replika. Hänger på vårt lantställe på Åland. Vem blir först att avslöja originalkonstnären?
onsdag 3 juni 2009
Verktyget hångla mer

Lyssnade idag på Klas Hallberg, för andra gången. Rolig och så himla bra att han hamrar in budskapet. Han var med på rektorsdagar i Nacka i vintras och hur det än är så behövs killar som han som pratar om hjärta. Heja heja Klas, du ska få inspirera lärare i Nacka vid skolstart har jag hört :).
"It's not about the tool, it's about how you use the tool"
Sa han bara det? Nej, så klart inte. Definiera kundens behov är centralt. "Försök inte sälja en Audi TT till en man som har tre barn". Mannen vill ha bilen men det är kanske inte är vad han egentligen behöver just nu.
Vad behöver våra elever?
lördag 23 maj 2009
Wikis i skolportalen

Under Framtidens lärande-konferensen 19-20 maj i Nacka strand visade Nacka vad vi gör på Nackas idétorg där vi samlade 24 miniseminarier kring olika teman.
Jag "modererade" Skolportaln tillsammans med Lena Byström. Ett av inslagen handlade om wikis i Fisksätra skola. Gunilla och Tavga visade wikis i år 4 respektive år 6 och hur de på olika sätt funnit användningar för eleverna som gagnar sitt syfte; nämligen att att öka lärandet, kollaborationen och engagemanget för skolan.
Djupt imponerad blev jag, för här här handlar det om skickliga pedagoger som med sin kunskap hittar nya och bra sätt att arbeta med elever. De har jobbat i wikis sedan sportlovet och ser redan många fördelar, och på så många plan. De är bara i början av sin digitala resa.
Gunilla fick frågan om det verkligen går att vara kreativ i en stängd portal. På det svarade hon att hon inte kan se det som annat än kreativt när eleverna går in på hemifrån och hittar på saker som de sedan kan prata om. Hon nämner kontakten lärare-elev och den stora vikten för barn som nyligen anlänt till Sverige att få känna tillhörighet och att bli nära.
Gunilla skrev till mig, apropå en elev som personligt skojat med henne med bakvänd text: "Utan de där wiki-sidorna hade hon nog inte vågat börjat skoja med mig på det här sättet! Du vet det där med kreativitet och skolportalen."
Jag beundrar lärare som med engagemang och humor i kombination med riktigt goda pedagogiska insikter hittar allt detta nya och GÖR! Finner verktygen och utvecklar, för sina elever.
För Sverige i tiden, höll jag på att säga :) och tänker att kungens valspråk inte alls är dumt!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)