torsdag 16 oktober 2008

Elevredovisningar på 1:1 gymnasiet YBC


Fick förmånen att delta en förmiddag när vårt nystartade gymnasium YBC, Young Business Creatives ettor hade redovisningar på sitt första stora projekt Global handel 2.0.

Eleverna satt i en biosalong med datorerna i knäet, lyssnade, tittade och antecknade i sina bloggar. En grupp hade utnyttjat filmmediet och satt ihop informativa, insiktsfulla snuttar samt interjuer kring ämnet Global handel.
Det här är bara början på deras resa, och jag ser framför mig vilken häftig utveckling de kommer att genomgå med datorns alla möjligheter ständigt tillgänglig, nätets resurser och duktiga lärare som vägleder.

fredag 3 oktober 2008

Kunskap

Har i kväll sett ett halvt program om och med spionthrillerförfattaren John le Carré. Fantastiskt intressant person. I slutminuterna pratade han om kunskap, och den ofantliga kunskapsmängd som finns tillgänglig idag. Det är inte kunskapen som kommer att göra oss klokare sa han.
I min tanke hoppar jag genast till skolans värld och våra unga idag. Bedrar vi dem genom att förespegla dem att det finns kunskap? Att ha fokus på kunskap och behandla den som en "sak".
Ska vi verkligen tvinga unga att "värdera, analysera och jämföra"? Borde vi kanske vrida fokus? Måste alla unga idag förhålla sig till all kunskap som serveras? Vill vi ha: Värderande, analyserande, jämförande männislor som i varje möte och vid varje kunskapsmöte ska sätta i gång processer? Vad blir det av klokskapet då?

tisdag 30 september 2008

Invandrare eller invånare?

Min kollega Sandra som är en utmärkt spanare har hittat artikeln (på Omvärldsbloggen) som diskuterar och vill vända på begreppen. I flera år har "världen" talat om Digitala infödingar, födda efter cirkus -84 kontra Digitala invandrare, dvs vi alla födda efter och till och med decennier före infödingarna.
Nu pratar en kanadensisk konsult istället om invånare och besökare. Av någon anledning (ålder kanske :-) känns dessa begrepp mer relevanta för mig och förmodligen för många med mig som slukat den digitala världen, trots att vi är invandrare!
Det handlar om hur man använder nätet, helt enkelt.

söndag 21 september 2008

IT kompetens

Det finns olika slags IT-kompetens. Grundläggande är måhända att man klarar att ordna sina "papper" och länkar, att man flexar lätt mellan olika program och internet och vet hur man sparar för återvinning i andra program.

PIM -Skolverkets nu tvååriga satsning, håller sig till grundläggande färdigheter vad gäller IT-användning tillsammans med elever. Du får (och examineras i) word, powerpoint, bildbehandling och filmskapande genom PhotoStory. Varje uppgift leder till att du som pedagog erövrar kunskaper som du direkt kan överföra till ditt arbete i klassrummet eller förskolan.

Ändå går det går ganska trögt för våra pedagoger att mata sig fram i PIM. De som redan var och de som blev IT-frälsta har tagit sina stjärnor för länge sedan och har gått vidare till nya utmaningar. Men vi har en stor procent som inte kommer igång.

Synd, tycker jag, då PIM ger skjuts in i att arbeta kreativt med datorn och alla resurser som stimulerar till lärande.

måndag 8 september 2008

1:1 projekt i Nacka kommun

Var förra veckan på invigning av 1:1 projektet i Igelboda skola i Saltsjöbaden. Alla 90 sexor fick en varsin bärbar dator under festliga förhållanden där hela skolan var samlad på skolgården med rockmuskik dånande från högtalare och massor av ballonger och flaggor. Eleverna stod förväntansfulla på pass under talen av rektor Barbro Rusck och Utbildningsnämndens ordförande Magnus Bergman.
Sedan klipptes snöret och eleverna fick klassvis en och en ta emot sin dator av Per Dahlberg från Grundbulten som sponsrat datorerna och skötseln av dem under ett år.

Det jag gillade med evenemanget var att alla i årskurs sex fick en dator och att yngre elever upplevde det som positivt, för nästa år eller om några år blir det ju deras tur.

Ett till ett, en till en, 1:1, en elev en dator, en dator en elev. Kärt namn har många namn, kan man säga så?

I Nacka är det sex skolor som den här hösten satsar på en till en. Initiativet till satsningen kommer från Nacka Kommun. Två skolor är sponsrade av Grundbulten och de övriga är Nackas egen satsning.

Jag fick idag bilder från när Sandra Wissting, e-utvecklarkollega och kollega, lämnade ut datorer till sina nya fyror. Min tanke var genast: -Se hur naturligt det är, att alla elever ska ha en egen dator.

Med en pedagog som kan verktyget och förstår sig på internet, webbaserade produkter och har en vilja att dra med eleverna in i den värld som är nu kan det ge enorma effekter.

Heja er pedagoger i Nacka som ger er in i 1:1!

fredag 15 augusti 2008

Skolstart

"Ja nu har allvaret börjat, nu är man inte ledig förrän man blir pensionär".
Pojke som börjar ettan

torsdag 3 april 2008

Datorn förenar

Har haft långväga besök av släktingar som bor i brittiska Västindien, Turks and Caicos Islands. Dottern i familjen är 11 år och har aldrig förut besökt Sverige. Min son är 14 och skolengelskan fungerade alldeles utmärkt. Klart att han snappat upp en hel del av språket under on-line spel på internet också -:)
Gustav och kusinen (inte riktigt så nära) hittade genast sidor de båda kände till, spelade och var inne på YouTube. De hade saker gemensamt och något att prata om vilket gjorde att lära känna-fasen blev kort.
Världen krymper verkligen och det är ingen match att hålla liv i kontakten.

Under det att jag följt e-Smartgruppens olika wikibyggen har jag visat sonen (inte alltid såå intresserad, får jag medge). Han ser att det verkar bra med öppenheten och att lära av varandra men det närmaste han kommer datoranvändning i skolan är att renskriva redan skrivet material på datorn. Visst, det funkar och har alltid gjort, men jag tror bestämt att hans engagemang och kunskaper i ämnen skulle öka om han fick göra och använda datorns och webbens resurser mer.
För dig som läser detta vill jag därför slå ett slag för Ugglebloggen . Nu är den också sökbar så man snabbare hittar bland alla fin-fina tips!